(1829-1905) Ta oli Aizu klanni kõrgeastmelise vasalli teise naise teine poeg, aga kuna esimene oli surnult sündinud, siis sai Iesuke kõik esmasündinu õigused. Tema isa, seotud silmapaistva perekonnaga, nautis kõrget postitsiooni, kuid Iesuke ei pääsenud valjust distsipliinist ja õppimisest. Juba väga noorelt hakati teda rangelt treenima ja ta paistis silma oda- ja mõõgakunstis. Suhteliselt ruttu ühines ta eliitkaardiväe sõdalastega ja sai ka üheks instruktoritest. Sellelevaatamata sattus ta intriigidesse, mille põhustajaks oli tema isa esimese naise esmasündinu vimm. Iesuke pidi suurendama oma tähelepanu kõigi salasepitsuste suhtes, mis puudutasid tema kohta klannis. Pärast isa surma pakuti talle sama kohta, millega isa oli viimati tegelenud: nimelt maksukoguja ametit. Soemon Takeda ja lähedase sõbra Tanomo Saigo soovitusel soovis ta sellest loobuda, kuid tema palve lükati tagasi. Mõni aeg hiljem süüdistati Iesuket, koos paljude teiste oluliste isikutega (kelle seas oli veel üks kõrge vasall: Yasuhiro Ichikawa) alusetult varguses. Peaaegu ime läbi pääses ta sunnist sooritada seppuku: peamiselt tänu mõjukate sõprade sekkumisele. Kuid tema katsumused polnud kaugeltki veel lõppenud. Tema lähem perekond ja paljud teised, kes olid mainitud juhtumiga seotud pagendati häbiga Aizu klannist, ega lubatud neil iialgi naasta ega ka mitte mingites oludes suhelda klanni liikmetega. Kokku eraldus kümme perekonda, kes heitlesid koos, moodustades suhted mis püsis läbi aja, hoidis sõjakunstitraditsioone ja erilisi käitumisreegleid kui sidet, mis tugevdas omavahelist koostööd. Vaatamata vaesumisele, nimemuutustele, saladusvannetele ja salajase koseki loomisele perekonna säilimise jaoks, Iesuke ei laskunud endal iialgi muutuda kibestunuks ega jätnud ka hooletusse kaastunde ja harmoonia õpetamist. Nüüd on need traditsioonid, mida ta püüdis elus hoida ikka veel armukadedalt alles hoitud tema järglaste ja teiste nüüd Rengokaiks nimetatud organisatsiooni liikmete poolt.
(1895-1979)
1939 aastal sai Takuma Hisa sai Menkyo Kaiden’i sertifikaadi Sokaku Takedalt. Kuigi oma elu hilisematel aastatel kolis Hisa Ogikubosse, Tokyosse, ja ei olnud enam üha halveneva tervise pärast võimeline püsivalt õpetama, tema õpilased jäid ustavaks ja olid viimaks ka nõus looma väga hea mainega ühingut, mida praegu tuntakse Takumai nime all.
(1894-1980)
Kuna Kodo keha oli väike, siis Sokaku ka õpetas teda vastavalt, näidates tehnikaid, mis sobisid tema keha tüübile. Pühendunud Kodo sai oma Kyoju Dairi sertifikaadi 1931 aastal ja auhinnati kui Menkyo Kaiden Tokimone Takeda poolt. Õpetajana eelistas Kodo Horikawa vanu viise. Ta õpetas ühte tehnikat ainult ühe korra, talle ei meeldinud asju korrata või vastata paljudele küsimustele nagu Sokaku Takeda. Kuigi Kodo Horikawa suri 1980-ndal aastal, hoiavad tema õpilased alal ta tehnikaid ja jätkavad ka nende õpetamist ühenduses, mida nimetatakse Kodokai.
(1902-1998)
Tokimune Takeda sõjaväeteenistuses viibimise ajaks sai Sagawast Daito Ryu peaõpetaja. Tokimune küll naasis elusalt, kuid Sagawa jätkas eraviisilist õpetamist, oma väikeses dojos Kodairas (Tokyo eeslinn). Yukiyoshi Sagawal oli olemas varandus Sokaku Takedalt omandatud kogemuste näol. Tema õpetatav Daito Ryu ei ole küll identne Daito Ryu peavoolule, kuna Sokaku Takeda ei õpetanud kõiki samal viisil, kuid see oli sellegipoolest väga väärtuslik. Yugoshi Sagawat mäletatakse ikka veel, sõltumata tema väga [low profile] ja tagasihoidlikutele maneeridele, kui ühte viimastest ko dai (vanade viiside) suurtest õpetajatest. Kindlasti väärib ta aukohta Daito Ryu aiki Jujutsu ajaloos.
(1867-1922?)
Uchnaru Aizu (sisemise Aizu) traditsioone ja Bunbu ryodo (andma võrdseid õigusi sulele ja mõõgale) õpetusi. Hiljem kommenteeris ta Toraziro Nobumitsu Icikawale ja Kinjiro Sadale Tanomo Aizu formaalse etiketi järgmisest ja nende sugulusest konfutsianismi kohta käivate tekstidega. Shiro tee aule algas aga sidemetest Jigoro Kano ja Kodokaniga. Ta abistas Kanot justloodud kunsti Judo hea nime tekitamisel. Teda iseloomustav süsteem, “täielik süvenemine” ühte tehnikasse korraga, oli tema suurim eelis, peale loomulike annete. Siiski, olles 25 aastat vana, ta korraga loobus Kodokanist. See juhtum on andnud alust suureks hulgaks oletusteks, aga midagi lõplikku ei ole tema põhjustest teada. Shiro ei katekestanud täielikult oma suhteid sõjakunstiga. Räägitakse, et 31 aastaselt olevat ta reisinud Koreasse ja Taiwani, ent jäänud siiski lähedaseks Sada, Narimoto ja teiste jujutsu, kyujutsu, kenjutsu jt. harrastajatega. Tõenäoliselt veetis ta oma viimased aastad Nagasakis ajalehe juures töötades, kus ta õpetas kyujutsut ja Koshiki Eihat. Shiro Saigo elas üle selgroovigastuse, mille tulemuseks olid pidevad ja järjest halvenevad haigushood väga suurte seljavaludega. See haigus võib olla põhjuseks tema “raskele” iseloomule oma elu lõpuosas. Ta suri 57 aastaselt, ent Shiro õpetused säilisid tänu tema õpilasele Houei Yamashitale Shodokais.
(1830-1905)
Tanomo Saigo isa oli Aizu klanni peamine vasall ja omas teenitult nii sõjamehe, poeedi kui ka õpetlase kuulsust. Noorel Chikanoril oli võimalus suhelda teiste kõrgesti õpetatud sõdalastega, kes olid kas tema isa sõbrad või ta ema (kes oli tuntud Komori suguvõsa liige) sugulased. Olles pere neljast pojast ja kaheksast tütrest esimesena sündinud, omas Chikanori eelisõigust olla väljaõpetatud suguvõsa juhiks ja teda pühendati märgatavalt rohkem sõjakunsti ja sellega seotud valdkondade saladustesse kui oli tavaline. Üks tema õpetajatest oli ka Soemon Takeda, Sokaku Takeda vanaisa. Tanomo Saigo elas üle Boshini sõja ja Shogunaadi langemise. Hakates elama preestri- ja pühamu administraatori elu, muutis oma nime Hoshinaks (seda olid kasutanud mõned tema eellased). Sokaku Takeda külastas teda, kui Saigo elas Nikko Toshogu pühamus ja ka Ryozeni pühamus. Just temalt sai Takeda nõu loobuda saladuskattest, mis seni oli kaitsnud Aizu klanni sõjakunste, ja tutvustada seda avalikkusele. Saigo mõju Sokakule omab suurt tähendust Daito Ryu säilimises.
(1859-1943)
Ta pärines Minamoto suguvõsa otseliinist. Tema peamine õpetaja oli Tanomo Saigo, Aizu klanni Jodai Karo (minister või peanõunik). Tema võimed sõjakunstis on andnud alust paljudele suulistele pärimustele, mis kirjeldavad väga erlilisi saavutusi nii tehnikates kui strateegias, ent tema tähtsus Daito Ryu ajaloos on asjaolu, et Sokaku Takeda oli esimene, kes õpetas Daito Ryud avalikult inimestele, kes ei olnud seotud Aizu klanniga. Tema õpilaste arv ulatub tuhandetesse, sealhulgas ka mõningad võõramaalased, nagu näiteks Ameerka Ühendriikide 26. president Theodore Roosevelt. Paljud neist õpilastest juhivad peamist osa Daito Ryu pärijatest, kes õpetavad seda avalikult ka täna. On eitamatu, et ilma Sokaku Takeda pingutusteta oleks Daito Ryu hävinud, või äärmisel juhul säilinud kui silmapaistvusetu kunst, mida õpetatakse vaid vähestele— nii nagu juhtus paljude ko Ryu bujutsu liikidega. Me peame tunderõhuliselt kordama, et Daito Ryu ajaloo mõttes on Sokaku Takeda kõige tähtsam isik üldse, ja ühtegi teist õpetajat ei saa hinnata kui Daito Ryu taasloojat ja säilitajat. Me oleme kõik liiga tuttavad negatiivse kriitikaga, mis on Sokaku Takedale viimastel aastatel osaks saanud. On ilmunud artiklid, mis kritiseerivad tema suhtumist, intervjuud eri inimestega, kus kirjeldatakse teda kui ebaratsionaalset tahumatut meest ja mõned, pisendades tema isikut ja tehnikaid, isegi nimetavad teda tema teadmiste allikate suhtes valetajaks. Need kõik on mõjutanud avalikku arvamust ja maalinud karmi pildi kadunud õpetajast. Me ei proovi siin kaitsta Sokaku Takedat, sest sellest saaks järeldada, et ta vajab kaitsjat, et saada austust, mida ta väärib. Ta kindlasti ei vaja seda, ega vajanud ka siis kui ta oli veel siin maailmas. Tema iseloom peegeldas aega, milles ta elas ja sündmusi, mis vormisid tema isiksust. Enamus talle omistatud vigu on tingitud võimetusest teda mõista, või väljamõeldis nende poolt, kes teda kartsid või kelle tähtsust ta vähendas. See asjaolu on täiesti ilmne. Tema teadmiste allika kohta, kui tema nimi, päritolu ja kasvatus ei ole piisavad, laseme kõnelda Sokaku enese sõnadel: Tema sõber, Rinzaburo Itabashi, kommenteeris Sokaku tehnikaid üteldes: Sinu jujutsu on muutunud. Sinu jujutsu erineb sellest, mida sa tegid oma nooruses. Sokaku vastas: Mida ma teen nüüd, seda ma õppisin Hoshina-sanilt. Oli ka teine õpilane, aga tema on nüüd lahkunud. Midagi rohkemat pole vaja ütelda. Kirjad ja artiklid, mis vihjavad, et Sokaku laenas siit ja sealt, võttes endale teenimatult au, mis ei kuulunud talle, näitavad mitte ainult lugupidamatust vaid ka ignorantsi ja me ei austa neid aruteluga. Nendele teistele, kes väidavad, et tõeline aiki jujutsu võlgneb rohkem kaasaegsetele analüüsidele ja tehnikate varieerimisele kui vanadele traditisoonidele, ja et seega on ka austus, mida avaldatakse Sokaku Takedale ja tema sugupuule, eellastele ja järglastele, ülepakutud ning seepärast pole vaja tunnustada nende õpetajate autoriteeti— neile inimestele saame me ainult soovitada vaadata ausa pilguga “iseoma süsteemidele” ja leida sealt kasvõi üksainus põhimõte, mida ei leidu Daito Ryu tehnikates. Me ei pääse kriitikast mööda mitte mingi moodsa süsteemi puhul, aga ükski uus Ryu ei tohiks enda olemasolu õigustada laimu abil. Sokaku Takeda väärib austust mitte üksnes Daito Ryu ja Aikido õpilastelt vaid kõigilt budokadelt. Me mõistame, et inimlik kiusatus on saada iseendale tunnustust, tähelepanu ja mõju, ent edevus ei ole voorus ega pole egoism sünonüüm tugevusele. Tõde on tegelikult vastupidine. Sokaku Takeda olulisust ei peaks vähendama, et suurendada tunnustatust uutele süsteemidele, mis püüdlevad aikijujutsu nimele, või samuti ka vanadele, mis on küll juba hästi välja töötatud, ent millel on kalduvus ainuvõimule. Oleme maalinud kurva pildi, mitte küll Sokaku Takedast, aga neist, kes teda mustavad, ent me ei peatu neil enam rohkem. Õnneks on hea osa sellest, mida õpetas Sokaku ja hiljem ka Tokimune Takeda ikka veel meiega. Me näeme seda tehnikate peegelduses ja mõnikord ka õpetajate iseloomus, õpetajate nagu Matsuo Sano, Katsuyuki Kondo või Ise Nakagawa.
(1916-1993)
1945. aastal kolis ta Abashirise Hokkaidos. Järgmisel aastal liitus Tokimune politseijõududega ja aasta jooksul selles teenistuses sai ta mitmeid auhindu väljapaistva tegutsemise eest ja ka hulga karistusi. 1953. aastal lõi ta Hokkaidos Daitokani, jätketes Takedaden Daito Ryu’d, Aiki Budo nime all. Sel ajal töötas Tokimune kõvasti Daito Ryu tehnikate nimetamise ja süstematiseerimise kallal ning lõi harmoonilisi sõprussidemeid ja tolerantsi teiste Daito Ryu organisatsioonidega. Ta kirjutas ka oma isast, selgitades segaseid või valestimõistetud asjaolusid ja aspekte Sokaku elust ja andes kasulikke pilte legendaarse õpetaja oskustest ja iseloomust, õpetaja, keda kord nimetati Aizu kotengu (Aizu väike deemon). Tokimune tahtejõud ja pühendumus läbisid raske katsumuse, kui, pärast rabandust, ta jäi osaliselt halvatuks ning arstid ei lubanud selle seisundi paranemist. Siiski, mitte võidetuna, alustas ta põhjalikku ranget treeningut, mis viimaks taastas tema kehalise liikuvuse. Taas pühendas Tokimune oma energia Daito Ryule. Kuigi füüsiliselt tugev, oli Tokimune sõbralik ja lahke mees. Ta ei hoolinud omaenda mainest, ega olnud ka tema eesmärgiks ületada isa kuulsust, vaid ta tahtis säilitada oma isa kunsti. Vähe aega pärast tema surma tekkisid mõningad konfliktid Takedaden Daito Ryu Aiki Budo täieõigusliku pärija üle. Sõltumata sellest saame olla kindlad, et on olemas austusväärsed järgijad, kes, pidades lugu kõrgekuulsuslikust päritolust ja Tokimune Takeda mälestusest, ei lase Daito Ryu traditsioonidel nõrgeneda.
(1883-1969)
See oli sõpruse alguse, mis tegi tuntuks mõlemad õpetajad. Ueshiba ehitas Sokaku jaoks maja Shirataki Hokkaidosse ja Takeda kolis sinna koos oma perekonnaga. Morihei nautis isiklikku õpetust kuni ta oli sunnitud Hokkaidost 1919. aastal lahkuma, saades teate oma isa haigusest. Elades Ayabes, Ueshiba (olles siis Omoto usu järgija) avas Dojo ja hakkas õpetama Daito Ryud. Sokaku kolis Ayabesse 1922. aastal. Mõned uurijad arvavad, et see oli Onisaburo Deguchi (Otomo-kyo sekti juht) soovitus, mille tõttu lisati termini Aiki Daito Ryu Jujutsule. Siinkohal peab kindlasti märkima, et Aikido leiutaja oli Sokaku Takeda tuntuim õpilane. Tehnikad, mida õpetas Ueshiba, on väga lähedased sellele, mida ta õppis väheoluliselt Aizu sõdalaselt. Nende suhted kestsid, tundub, 1936. aastani, Ueshiba elas Ibaragis kui Sokaku Takeda suri. Sõltumata poleemikast, mis ümbritseb Daito Ryu ja Aikido sidemeid, on eitamatu, et Ueshiba õpetas Daito Ryud ja andis välja Daito Ryu sertifikaate, millesl tema nime järel oli kirjas fraas “Takeda Sokaku õpilane”. Samuti on eitamatu, et ilma Ueshiba eduta õpetajana ja Aikido ülemaailmse menuta oleks Daito Ryu jäänud suhteliselt tundmatuks väljaspool Jaapanit. Aikido on tänapäeval märksa tuntum ja laiemalt praktiseeritav kunst kui Daito Ryu. Kuid Morihei Ueshiba väärib märkimist igas Daito Ryu genealoogias, sest on vaieldamatu, et Aikido sünniks ja arenguks praeguse kujuni oli vaja Morihei Ueshibat Daito Ryu õpetajana.
(1889-1972)
1965. aastal lõi ta organisatsiooni nimega Shukikai. tema õpetused hõlmasid bajutsut, kyujutsut, iaijutsut ja Koshiki Eihot. Samuti oli ta ka Põhja Kyushu Shinto preester. Tema pärandiks on kirjad Koshinto Gyohole ja Daito Ryu iidsed traditsioonid. Houei Yamashita õpetused elavad edasi tema loodud ühenduses, mida nüüd nimetatakse Shodokai.
© 1996 Fuji Yama Dojo, kogu info Daito Ryu
kohta |