|

Shinra Saburo Minamoto Yoshimitsu
(1056-1127)
Tavaliselt nimetatakse Daito ryu loojaks
legendaarset sõdalast, imperaator Seiwa järglast Shinra Saburo Minamoto Yoshimitsut (1056-1127)
. Jutustused, mis räägivad Yoshimitsu võimetest, kirjeldavad teda kui meest, kes oli
vilunud muuhulgas nii vibu- (kyujutsu) , oda- (sojutsu) kui mõõgakunstis (kenjutsu)
ning lisaks oli veel oivaline ratsutaja.
Legendi põhjal sai Yoshimitsu oma
tehnikate väljatöötamisel inspiratsiooni ämblikust, kes varitses oma ohvrit ja
seejärel sidus selle kinni. Veel kõneldakse, et ta olevat tükeldanud surnud vaenlaste
kehasid, et tundma õppida liigeste ehitust, sidemete vastupanuvõimet, lihaste asendeid
jne. Nende vaatluste põhjal loonudki ta relvadeta võitluse alused.
Yoshimitsu kunst püsis tema perekonnas
traditsioonina läbi mitmete põlvede ja jõudis lõpuks välja Takeda Kaini (Kai on
ajalooline kuni ehk provints, praegune Yamanashi prefektuur).
Kunstide esiisaks, millele Takeda Kai aluse
pani, ja millest on praeguseks järele jäänud vorm, mida nimetatakse Takeda Ryuks,
peetakse Nobutomo Takedat, tuntud sõjapealiku Shingen Takeda venda.
Kunitsugu Takeda rändas Aizu’sse pärast Kai lüüasaamist Oda Nobanga ja
leyasu Tokugawa vägede poolt ja seadis end sisse Aizu hanis (lään), tuues kaasa ka
kunsti, mille oli loonud Yoshimitsu.
Aizu hani ajalugu on suhteliselt hästi
dokumenteeritud. Tema sõjakunstide vormid olid laialdased ja mõjukad, nendest mitmed on
säilinud ka tänapäevani. See oli äärmiselt sobiv koht Minamoto/Takeda kunsti
õitselepuhkemiseks. Yoshimitsu loodu sai seal mõjutusi ka teistest võitluskunstidest,
mitte ainult jujutsust, vaid ka erinevatest mõõga - ja odavõitlusviisidest. Mitmetel klanni liikmetel olid enda
sõjakunstitraditsioonid ning Takeda kunst imbus neisse, võttes elemente üle ja andes ka
oma elemente neile. Daito ryu eelkäija, Yoshimitsu kunst, hakkas Aizus võtma oma
lõplikku vormi.
Aizu tähtsaim susguvõsa oli
Saigo/Hoshina, omaenese sõjakunstitraditsioonidega ning Daito Ryu säilimisel mängis see
hiljem olulist osa.
Klanni tähtsatele suguvõsadele õpetati oshikiuchit
või goten jutsut nagu seda kunsti on nimetatud; palee valvuritele (mõlemast
soost) õpetati hatamotot (seda ka teistele kellele elukutse tegi selle
vajalikuks). Loomulikult ei piirdunud need õpetused vaid võitlustehnikaga, vaid
sisaldasid endas ka eetikat, kommete ja käitumisreeglite tundmaõppimist (viimast eelkõige neile, kes valvasid
paleed), lepingutesõlmimist, palee kaitsmise strateegiat ja isegi usulisi
tseremooniaid. Ent kogu see õpetus (ja lisaaspektid) oli mitmete isikute jaoks siiski
võitlustehnikast eristamatu.
Kuid siiski võib oshikiuchis
näha kahte eri voolu (mõned uurijad on välja toonud ka rohkem). Üht õpetuse tüüpi
iseloomustasid laiahaardelised liigutused, pikad sammud ning asendid, mis kuulusid pigem
avara sõjavälja strateegiasse, kui olid sobilikud palee ruumide ja saalide suletud
alale. See vool oli omane just Takedale. Teine vorm koosnes pigem neist tehnikatest, mis
olid ette nähtud väikesele maa-alale, vähemohtrate manöövrite, rohkema
enesevalitsemise ja väljaarendatud istuvate tehnikatega, mis lubasid rünnakuile vastu
panna minimaalsete poosivahetustega (tugeva Saigo/Hoshina mõjutusega, märkimisväärselt
sarnane Kuroda suguvõsa kunstiga). Teoreetiliselt oli see sobivam siseoludes
kasutamiseks.

1643 aastal sai Masayuki Hoshina (olles ise
ka oshikiuchi õpetaja) Aizu klanni valitsejaks. 1696 aastal sai ta nime
Matsudaira Shogunist. Oktoobris 1799 ehitati Nishikan, Aizu sõjakunstide kool. Selle
kooli olemasolu näitab paremini ükskõikmillisest ajaloolisest dokumendist, kui suurt
tähtsust Aizu klann omistas oma liikmete harimisele.

Vasakul: Sokaku Takeda, paremal: Tanomo Saigo
22. septembril 1868 aastal, Boshini sõja
lõppedes lakkas Aizu klann olemast. Sellest hetkes võime ajaloos pöörata uue
lehekülje. Mõni aeg hiljem taandus viimane Aizu Hani Jodai Karo (minister), Hoshina
Genshin (1830-1905), samuti tuntud kui Chikanori Saigo võiTanomo Saigo (oshikiuchi
õpetaja) ja tõmbus tagasi isiklikku ellu Nikko Toshogu pühamus. Aga see oli juba
kahtlusteta Daito Ryu surmaks.
Ei saa jätta märkimata, et oshikiuchi
(Daito Ryu) tehnikad on aluseks paljudele teistele kunstidele, millest mõned on nii
hästi tuntud kui Shinno Shindo Ryu, mõned aga sügavalt eraviisilised ja
perekondlikud nagu Koyama Ryu, mille päritolu ulatub Aizu hani liikmeteni.
Mõned neist isikuist või perekonnist lahkusid ühel või teisel ajal klannist ning
hoidsid tehnikat elus, lisandades sellele midagi ja kohandades seda vajadustele.
Mõningatel juhtudel need väiksemad ryu-ha’d on jäänud suhteliselt sarnaseks
originaalile.
Kuid sellegipoolest poleks Daito Ryu ise saanud iial nii laialt
tuntuks saanud kui ta on nüüd, kui poleks olnud Masayoshi Minamoto Sokaku Takeda
(1859-1943) õpetusi.
Ta oli Imperaator Seiwa ja Yoshimitsu
järeltulija, mees, kes oli tihedalt seotud vanade kommetega, samurai kommetega.
Peab tunnistama, et kuigi teised perekonnad
hoidsid Aizu traditsioone elus ja märkimisväärse pingutusega kaitsesid seda, mis omas
nende jaoks väga suurt tähtsust, siis neid traditsioone (Daito Ryu tehnikaid) ei
õpetatud üldisemalt avalikkusele. Suletud keskkonnas, nii hoiti tehnikaid ning inimesi,
kes neid õppisid, on olnud märkimisväärselt vähe kuni tänase päevani.
Sokaku Takedale soovitas tema enda
õpetaja, Tanomo Saigo, et oshikiuchit tuleks tutvustada ja õpetada avalikult.
Alguses kandes nime Yamato Ryu, hiljem (suulise pärimuse järgi) Kotaro Yoshida
soovitusel muudetuna Daito Ryuks, hakati Aizu hani salajast kunsti õpetama mitmetele
tähtsatele Jaapani ühiskonnategelastele, muuhulgas ka Morihei Ueshibale, kellest sai
Aikido rajaja.
Kuigi Sokaku Takeda ei omanud ametlikku
dojot, õpetas ta paljusid ja mõned neist, saades ka ise õpetamise õiguse, andsid oma
panuse stiili säilimiseks, . Tuleb tähele panna asjaolu, et Sokaku Takeda ei õpetanud
kõiki õpilasi ühtmoodi, ega olnud tal ka viisi esitamaks tehnikaid identselt igas Daito
Ryu tüübis. Arvatakse, et Sokaku juhendas iga õpilast vastavalt tema individuaalsetele
vajadustele. Ta muutis ka aeg-ajalt meetodeid ja tehnikaid ning iga niisugune muutus sai
eriliseks tunnusmärgiks Daito Ryu ühele erivormile, olgu see siis Takumakai Takuma
Hisa järgi või Kodokai Kodo Horikawa järgi, või Yukiyoshi Sogawa hämmastavad
tehnikad. Ei ole õiget ega valet Daito Ryus, kõik on üks ja saab koos olemas olla --
vastastikuses lugupidamises.
Isegi tehnikate nimed võivad varieeruda.
Tuleb arvesse võtta, et vanades dokumentides on olemad nimed, mida enam ei kasutata,
nimed, mis on nii ebaselged kui kamon o hirako (väikese värava avamine) või shimon
o mamoru (nelja värava kaitsmine). Ent põhimõtted jäävad siiski. Mõned uurijad
arvavad, et tehnikad, mida õpetas Sokaku Takeda Meiji ajajärgul võivad olla kasutanud
Asayama Ichiden ryu jujutsut kui laiahaardelisema vormingu malli . Selle väite tõepära
on küllalt väike, ent võttes arvesse teatavad sarnasused ning samuti asjaolu, et meil
pole mingeid allikaid, mille abil tõestada, kust Sokaku Takeda sai hästi kirjutatud
asjatundlikkuse-tõendid, mida ta andis välja mõnedele oma õpilastest, ei saa me ka
sellest teooriast täielikult loobuda.
Tänu Tanomo Saigo nõuandele ja Sokaku Takeda püüdlustele
säilitas Aizu hani kunst oma koha ajaloos ning on meiega ka tänapäeval. Siin on ka oma
osa (kuid märksa väiksem) ka teistel isikutel: Shiro Saigo, Kotaro Yoshida, Masayoshi
Hanmura, Ichio Oba, Unsui Kitano ja Houei Yamashita teiste hulgas, kuid on
ümberlükkamatu, et Sokaku Takeda väärib tiitlit chuko no so (ehk Aizu hani
salajase kunsti taaselustaja).
Täna me võlgneme oma õppimisvõimaluse
mitmetele õpetajatele nagu Katsuyuki Kondo, Toshimi Matsuda, Kinbei Sata, Shigemitsu
Kato, Yoshinori Ichikawa, Matsuo Sano, Kazuoki Sogawa, Toshio Shima, Yasuke Inoue jne jne;
Vaatamata nende päritolule oleme me siiski osa Aizu klanni suurtest traditsioonidest.
Õppida tuleb austusega, kogu hingega, mitte iialgi kaotades aukartust või kohusetunnet.
Võib kunagi tulla aeg, kus me peame andma midagi tagasi selle eest, mida oleme saanud,
kaitsmaks traditsioone. Seda peab tegema auga või saab see Daito Ryule saatuslikuks.
© 1996 Fuji Yama Dojo, kogu info Daito
Ryu kohta
© 1999, Oudekki Loone, tõlge eesti keelde |
|